FANDOM

Alizée, właściwie Alizée Jacotey (ur. 21 sierpnia 1984 w Ajaccio, Korsyka), francuska piosenkarka.

Biografia Edytuj

KarieraEdytuj

W 1999 roku wystąpiła w programie "Graines de star", którego ekipa przyjechała na Korsykę. Z interpretacją piosenki "Ma priere" Axelle Red poradziła sobie świetnie. Ostatecznie zajęła drugie miejsce, lecz została zauważona przez Mylene Farmer oraz Laurenta Boutonnata - duet królujący na francuskich listach przebojów od połowy lat 80. Mylene poszukiwała młodej osoby do zaśpiewania piosenki "Moi...Lolita" napisanej na podstawie książki Vladimira Nabokova. Muzykę skomponował Laurent Boutonnat. Po kilku próbach w studiu nagraniowym Mylene powierzyła utalentowanej Korsykance wykonanie piosenki. Singel wyszedł 4 lipca 2000 roku i okazał się wielkim sukcesem. We Francji sprzedał się w ponad 1 200 000 egzemplarzach.

Pierwszy albumEdytuj

28 listopada tegoż samego roku trafił do sprzedaży album "Gourmandises", który również okazał się hitem. Już po trzech miesiącach uzyskał we Francji status platynowej płyty. W tym samym czasie wyszedł drugi singel piosenkarki - "L'Alizé". Pieczę nad albumem sprawowali Mylene Farmer oraz Laurent Boutonnat. Alizée otrzymała za niego m.in. nagrodę NRJ Music Awards w kategorii francuska rewelacja roku, oraz nagrodę M6 Awards. Stała się znana nie tylko w krajach frankofonii, ale też w całej Europie, w Japonii, Kanadzie oraz Rosji.

Lata 2001-2002Edytuj

W kwietniu 2001 roku ukazał się singel "Parler tout bas". Przez cały okres przerwy Alizée promowała album "Gourmandises". 1 czerwca w związku z promocją albumu Alizée przyjechała do Rosji. 6 marca 2001 roku piosenkarka otrzymała prestiżową nagrodę francuskiego radia NRJ. Łącznie ilość sprzedanych płyt wyniosła ok. 4 miliony egzemplarzy.

Drugi albumEdytuj

Od stycznia 2003 w radiu pojawił się nowy singel "J'en ai marre" (w Japonii pod nazwą "Mon bain de mousse", ang. wersja "I'm fed up"). Był on poprzedzeniem albumu "Mes courants électriques". Album został wydany 18 marca w dwóch wersjach: francuskiej i międzynarodowej (zawierającej cztery piosenki po angielsku). Album powstał pod pieczą Mylene Farmer i Laurenta Boutonnata. Krążek sprzedał się w ilości ponad 4 milionów egzemplarzy na całym świecie. W maju wyszedł drugi singel pod tytułem "J'ai pas vingt ans" (ang. "I'm not twenty"). 6 listopada w Las Vegas Alizée wyszła za mąż za Jérémiego Chatelaina, którego poznała na festiwalu Eurobest.

Trasa koncertowaEdytuj

Od 26 sierpnia do 17 stycznia 2004 trwała trasa koncertowa Alizée. Piosenkarka dała ponad 40 występów we Francji, Belgii i Szwajcarii. Podczas koncertów został nakręcony kolejny singel "Amélie m'a dit".

Lata ciszyEdytuj

W listopadzie 2004 wychodzi album i płyta DVD live z tournee "Alizée En Concert". 29 kwietnia 2005 na świat przychodzi córka Alizée - Anny-Lee. Cichnie medialny szum wokół piosenkarki. Latem tego samego roku zamknięta zostaje oficjalna strona internetowa Korsykanki. Alizée znika ze sceny muzycznej na trzy lata. Całkowicie poświęca się opiece nad małą córeczką i przygotowaniu nowego albumu. Piosenkarka zrywa też współpracę z Mylene Farmer i Laurentem Boutonnatem oraz jej dotychczasową wytwórnią - Polydor (Universal). W 2007 roku album "Alizée En Concert" zostaje wydany w Meksyku.

Trzeci albumEdytuj

Trzeci album Alizée, zatytułowany "Psychédélices" powstał przy współpracy z Jean Fauque, który napisał teksty do piosenek, oraz takimi muzykami jak Bertrand Burgalat, Daniel Darc, Oxmo Puccino, Jeremym Chatelainem. Jej nową wytwórnią jest teraz RCA music France (Sony BMG). Singlem była piosenka "Mademoiselle Juliette", którego radiowa premiera nastąpiła pod koniec września 2007 roku. Teledysk został wyemitowany miesiąc później. Album wyszedł 3 grudnia 2007 roku. Kolejnym singlem jest utwór "Fifty-Sixty". Alizée promuje swój nowy album podczas tournee, które rozpoczęło się w maju 2008 roku.

Udział w Worldvision Song ContestEdytuj

Poprzednik
Maud
Reprezentant Francji na
Następca
M83 & Zola Jesus

Udział w Internetowym Festiwalu Piosenki Edytuj

15. IFP Francja Fifty-sixty Fifi Półfinał

Preselekcje Edytuj

Edycja Tytuł Piosenki Uczestnik Punkty Miejsce
1. Bardzo Proste Preselekcje Francja Fifty-sixty Fifi 75 1

Więcej z Fandomu

Losowa wiki