FANDOM

Kayah.jpg

Kayah

Kayah, właściwie Katarzyna Rooijens (z domu Szczot) (ur. 5 listopada 1967 r. w Warszawie) – polska piosenkarka popowa. Ma syna Rocha.

BiografiaEdytuj

Kayah uzyskała dyplom w klasie fortepianu, u prof. Anny Narkiewicz w 1985 roku. Zaczynała współpracą z reaggowymi zespołami Rastar i Zgoda. Następnie był Tilt ("Mówię ci, że"). W 1988 roku zadebiutowała na Festiwalu Krajów Nadbałtyckich w Karlshamn piosenką "Córeczko", za którą otrzymała nagrodę specjalną festiwalu, a co istotniejsze, rozgłos w kraju. To pozwoliło jej wydać w tym samym roku w Polskich Nagraniach solową płytę zatytułowaną zwyczajnie Kayah. W 1991 roku wydano również angielską wersję tej płyty. Jednak specyficzny klimat panujący wówczas w polskim show biznesie zwolnił jej karierę, dlatego też lata 1988-1994 stanowiły dla Kayah okres wzmożonej pracy u boku innych (m.in. Atrakcyjny Kazimierz). Pomysły, doświadczenia i kontakty z tego okresu zaowocowały pierwszym, autorskim albumem, zatytułowanym Kamień, wydanym w listopadzie 1995 roku.

Marek Kościkiewicz, właściciel firmy Zic-Zac, postanowił zainwestować w nową gwiazdę. Firma nie szczędziła pieniędzy. Aby zrealizować teledysk do piosenki "Fleciki", Kayah wyjechała do Kalifornii. Płyta została nagrana ze znakomitymi muzykami sesyjnymi, którzy z wyczuciem realizowali pomysły artystki. Piosenkarka zaskoczyła wszystkich. Album przyniósł subtelną, nastrojową muzykę, daleką od tego, co było na listach przebojów. Kamień uznawany jest dziś za jedną z najważniejszych polskich płyt popowych ostatniej dekady. Odniósł jednak, jak na owe czasy, umiarkowany sukces. Choć krytyka piała z zachwytem, płytę sprzedano w nakładzie ponad 60 tysięcy egzemplarzy. Mimo kilku przebojów ("Fleciki", "Santana") propozycja artystki była zbyt trudna i wysublimowana dla szerokiej publiczności. Album nagrodzono m.in. Fryderykiem dla najlepszej wokalistki. Ale w przemyśle rozrywkowym liczy się wymierny sukces. Kayah musiała więc następną płytą osiągnąć status gwiazdy komercyjnej. Inaczej jej kariera znów mogła stanąć pod znakiem zapytania.

"Na językach" - pierwsza piosenka z nowej sesji nagraniowej. Kayah połączyła własne ambicje artystyczne z potrzebami rynku. Jej wersja stylistyki disco - oparta na łatwym do wytańczenia schemacie rytmicznym i wpadających w ucho harmoniach, przepełniona była ukochanym przez artystkę soulem. Utwór porwał publiczność i był jedną z najchętniej prezentowanych i słuchanych w radiu piosenek roku 1997.[potrzebne źródło] W ramach kampanii promocyjnej albumu Zebra w dniu premiery krążka artystka w towarzystwie dziennikarzy odwiedziła warszawskie ZOO i objęła opieką zebrę - Kaję. Zdjęcia piosenkarki i pasiastego zwierzęcia obiegły prasę i telewizję. W ciągu kilku dni sprzedano 100 tysięcy egzemplarzy drugiej płyty. Nikt już nie mógł powiedzieć, że Kayah jest tylko "wieczną chórzystką" czy "wieczną pretendentką". Do dziś sprzedano ponad 120 tysięcy kopii Zebry. W 1998 roku artystka uzyskała osiem nominacji w kolejnej edycji Fryderyków i wygrała w czterech: kompozytor roku, autor roku, album roku pop (Zebra) i wokalistka roku.

Album Kayah i Bregović okazał się sukcesem komercyjnym - sprzedanych zostało ponad 700 tysięcy egzemplarzy. Potwierdzeniem popularności był wrześniowy koncert Kayah i Bregovića na warszawskim Służewcu, na który przyszło ponad 50 tysięcy osób. W związku z ogromną popularnością albumu w Polsce koncern Bertelsmanna postanowił promować płytę również za granicą. Płyta ukazała się w 11 krajach europejskich (m.in. we Włoszech, Hiszpanii, Francji, Turcji, Grecji, Izraelu, Czechach, Słowenii i Chorwacji). Album otrzymał Fryderyka jako najlepszy w 1999 roku, teledysk "Prawy do lewego" został wideoklipem roku, a Kayah dostała Fryderyka '99 w kategorii wokalistka roku.

12 maja 2000 roku ukazała się płyta JakaJaKayah. Po czterech dniach sprzedano 50 tysięcy egzemplarzy. Po 10 dniach płyta stała się płytą miesiąca w 68 stacjach radiowych w Polsce, po 30 dniach stacje radiowe odtworzyły pierwszy singel "Jaka ja Kayah" 4 tysiące razy. Wystarczyło 10 koncertów "Wielkiej Majówki Radia ZET" z Kayah aby zgromadzić na nich 500 tysięcy osób. Płyta JakajaKayah otrzymała 6 nominacji w edycji Fryderyk 2000. Kayah wygrała Yacha za najlepszą kreację aktorską w teledysku "Jaka ja Kayah". Pod koniec 2000 roku zaśpiewała w duecie z Cesarią Evorą, co zaowocowało wydaniem na początku 2001 roku wspólnego singla pt: "Embarcacao", z teledyskiem autorstwa Jarosława Szody, Bolesława Pawicy i Filipa Kovćina.

MTV UnpluggedEdytuj

28 listopada 2006 roku w Łodzi odbył się pierwszy w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej koncert z cyklu MTV Unplugged. Gwiazdą wieczoru była Kayah, która w towarzystwie kilku gości wykonała czternaście utworów. Płyta MTV Unplugged, z zapisem tamtego wieczoru, ukazała się 23 marca 2007 roku. Wśród specjalnych gości pojawili się między innymi Anna Maria Jopek, kwartet smyczkowy 4., kubański perkusjonista Ariel Silva Valdes oraz kubańska wokalistka Omniris Casuso Valdes. Jest to pierwszy album wydany przez firmę artystki Kayax. Oprócz płyty CD, ukazało się również DVD będące pierwszym wydawnictwem Kayah na tym nośniku. Album został certyfikowany złotą płytą w lipcu 2007 roku.

2 września 2007 r. Kayah była gospodynią koncertu "Gorączka Sopockiej Nocy", który odbył się trzeciego dnia 44. Sopot Festival 2007. Na początku zaśpiewała wiązankę przebojów ("We Are Family", "I Will Survive" i "Go West"), które potem zabrzmiały na deskach Opery Leśnej w oryginalnych wykonaniach. Następnie zapowiadała każdego z wykonawców, odnosząc się do czasów, kiedy te utwory królowały. Koncert zakończyła swoim recitalem. Zaśpiewała "Jutro rano", "Testosteron" (z udziałem mistrza beatboxu, Chesneya Snowa), "Córeczko" i premierową piosenkę "Uważaj", oraz covery "Let's Groove Tonight" Earth, Wind & Fire, "Psalm stojących w kolejce" Krystyny Prońko i zaśpiewane na bis "Nic nie może wiecznie trwać" Anny Jantar. Wszystkie utwory były zaaranżowane w stylu disco. W czasie recitalu odebrała z rąk Glorii Gaynor Złotego Słowika za całokształt twórczości.

DyskografiaEdytuj

1988 - "Kayah"

1995 - "Kamień"

1997 - "Zebra"

1999 - "Kayah i Bregovic"

2000 - "JakaJaKayah"

2003 - "Stereotyp"

2007 - "MTV Unplugged"

2008 - "Skała"

SingleEdytuj

L.P. Tytuł
1 "Córeczko"
2 "Fleciki""
3 "Na Językach"
4 "Supermenka"
5 "Śpij, kochanie śpij"
6 "Prawy do lewego"
7 "To nie ptak"
8 "Nie ma, nie ma Ciebie"
9 "Jaka Ja Kayah"
10 "Anioł Wiedział"
11 "Testosteron"
12 "Prócz Ciebie Nic"

Edycja Tytuł Piosenki Uczestnik Punkty Miejsce
9. IFP Polska Najpiękniejsi (z Polucjantami) Merz Półfinał Półfinał
16. IFP Polska Nie płoszcie miłości (z Mieczysławem Szcześniakiem) Naughty Półfinał Półfinał

Udział w Muzycznej GwiazdceEdytuj

MG 2005 Polska Nie ma , nie ma Ciebie (z Goranem Bregovicem) Sierak 206 8
MG 2006 Polska Raduj się świecie (z Mietkiem Szcześniakiem) Matt 379 15
MG 2009 Polska Ding Dong Gordon 79 2

Więcej z Fandomu

Losowa wiki