FANDOM

NOX.jpg

NOX

NOX – grupa muzyczna z Węgier.

Nazwa pochodzi od NOX (gr. Nyx), która jest uosobieniem nocy i ciemności w rzymskiej i greckiej mitologii. NOX jest bardzo popularną grupą na Węgrzech, Rumunii i Słowenii, a ich muzyka stanowi mieszankę węgierskiej muzyki folkowej z brzmieniem elektronicznym. Trzon grupy tworzą wokalistka Szilvia Péter Szabó (ur. 6 wrzesień 1982) i choreograf Tamás Nagy, zaś cała grupa liczy obecnie 14 stałych członków, których wspomagają w zależności od potrzeb dalsi artyści. Ich spektrum muzyczne sięga od muzyki pop i rock do folk choreograficznie natomiast można ich porównać z Riverdance. W 2005 roku zespół wystąpił w 50. Konkursie Piosenki Eurowizji w Kijowie jak reprezentanci swojego kraju. Zespół wystąpił z numerem 15 w półfinale. Z wynikiem 167 punktów zajął 5 miejsce i dostał się do finału konkursu. Tam zajęli 12 miejsce z 97 punktami.

Albumy (Sprzedanych płyt na Węgrzech)

  • 2002 - Örökség (Dziedzictwo - Heritage) "25 000-Złota płyta"
  • 2003 - Bűvölet (Zaklęcie - Spell) "46 000-Platynowa płyta"
  • 2004 - Arany Karácsony (Złote święta - Gold Christmas) "24 000-Złota płyta"
  • 2005 - Ragyogás (Świecenie - Shining) "13 000-Złota płyta"
  • 2006 - Örömvölgy (Dolina Radości - Joy Valley)

Grupa NOX reprezentowała swój kraj w pierwszej edycji WSC. Grupa występowała od razu w finale (wtedy nie były organizowane półfinały) z 20 innymi wykonawcami z innych krajów. Ich propozycja "Vedj meg!" zyskała uznanie i wygrała przewagą dwóch punktów nad Szwecją i czterema punktami nad Polską. Węgry zostały pierwszymi zwycięzcami nowo utworzonego konkursu.

Poprzednik
-
Zwycięzca Worldvision Song Contest
Lato 2005
Następca
Bonnie Tyler & Kareen Antonn
Poprzednik
-
Reprezentant Węgier na
Następca
Romantic

Udział w Internetowym Festiwalu Piosenki Edytuj

Zespół NOX trzykrotnie występował na scenie IFP. Pierwszy raz w 8. IFP z piosenką "Ragyogas" (reprezentant Brendana), zajmując w finale 20. miejsce (107 punktów) oraz w 11. IFP z piosenką "Szeretem" (reprezentant Sakuaka Nelgonsom), tym razem plasując się w TOP 10 finału (7. miejsce, 182 punkty). Trzeci start to 20. IFP z piosenką "Javítsd a hibát" (reprezentant Kelekx) i także zakończony awansem do finału, gdzie zajęła 22 miejsce.

8. IFP Węgry Ragyogas Brendan 20 miejsce
11. IFP Węgry Szeretem Sakuak Nelgonsom 7 miejsce
20. IFP Węgry Javítsd a hibát Kelekx 22 miejsce

Udział w Muzycznej Gwiazdce Edytuj

W 2007 roku, zespół, jako jedyny do tej pory reprezentant węgierski, wystąpił w Muzycznej Gwiazdce, czyli konkursie piosenki o tematyce świąt Bożego Narodzenia. NOX, jako jeden z pięciu wykonawców, dostał się do Wielkiego Finału, gdzie zajął 4. miejsce (67 punktów).

MG 2007 Węgry A tel dela Klemz 4 miejsce

Więcej z Fandomu

Losowa wiki