FANDOM

Shakira.jpg

Shakira

Shakira Isabel Mebarak Ripoll (ur. 2 lutego 1977 w Barranquilli - Kolumbia) - kolumbijska piosenkarka muzyki pop; występuje jako Shakira. Jest to arabskie imię (شاكِرة), które znaczy po polsku Kobieta pełna łaski jak i Wdzięczna - w znaczeniu: mająca serdeczne uczucia dla swego dobroczyńcy.

KarieraEdytuj

W 1991 powstał pierwszy album Shakiry zatytułowany "Magia". Dwa lata później,wydano album "Peligro" (Niebezpieczeństwo). Oba albumy sprzedały się w około 1000 egzemplarzy.

Shakira zakończyła naukę w wieku 15 lat i całkowicie poświęciła się rozwojowi swojej kariery. Wraz z matką przeprowadziła się do Bogoty, jedynego miejsca, które dawało jej szansę na rozwój kariery muzycznej. Gdy miała 16 lat dostała główną rolę w kolumbijskim serialu "El Oasis". Jednak Shakira nie była dobrą aktorką i postanowiła jeszcze raz spróbować swoich sił w branży muzycznej. Poprosiła Sony Music o ostatnią szansę. Nagrała na próbę piosenkę "Donde Estas Corazon?". Po tym sukcesie wytwórnia Sony Music zgodziła się na nagranie trzeciej płyty.

W 1996 ukazała się płyta "Pies Descalzos" (Bose stopy), którą w ciągu pierwszych 20 dni od wydania kupiło 50 tysięcy ludzi. Shakira stała się znana już nie tylko w Kolumbii, ale także w całej Ameryce Południowej, a za sprawą pierwszego singla "Estoy Aqui" nawet w Hiszpanii i USA. Po sukcesie "Pies Descalzos" Shakira wyruszyła w trasę koncertową "Pies Descalzos Tour". Koncert otwierający odbył się w Barranquilli i zakończył się tragicznie. Na koncert przyszło ok. 3 tysięcy ludzi. Kiedy otworzono drzwi, wszyscy chcieli zająć jak najlepsze miejsce i zadeptali na śmierć 2 osoby. Po tym zdarzeniu Shakira była kompletnie rozbita, nie wiedziała co ma z sobą zrobić, załamała się i chciała rozstać się z karierą piosenkarki.

W 1998 Shakira przeprowadziła się do Miami gdzie pisała piosenki i komponowała muzykę. Gdy zmuszona była pojechać do Kolumbii, zabrała ze sobą walizkę gdzie były wszystkie materiały na nową płytę. Na lotnisku w Bogocie walizka została skradziona. Shakira napisała więc nowe piosenki na kolejną płytę "¿Dónde Están los Ladrones?" (Gdzie są złodzieje?). Pierwszym singlem z tej płyty była piosenka "Ciega Sordomuda". Kolejnym hitem stał się drugi singel "Ojos Asi", w którym można było usłyszeć brzmienia charakterystyczne dla Bliskiego Wschodu. Shakira stała się wówczas sławna w USA.

W 1999 nagrała koncert MTV Unplugged, za który dostała nagrodę Grammy. Shakira wyruszyła w trasę koncertową "Anfibio Tour" po całej Ameryce Południowej oraz po USA. Po zakończeniu trasy wydała anglojęzyczną płytę "Laundry Service" (w hiszpańskim wydaniu Servicio de Levanderia), z której pochodziła piosenka "Whenever, wherever".

W rodzinnym mieście Shakiry postawiono jej pomnik. Jej IQ wynosi 140. Shakira pracuje również w fundacji charytatywnej na rzecz biednych i potrzebujących dzieci przesiedleńców z powodu wojny domowej w Kolumbii, noszącej nazwę Fundación Pies Descalzos (Fundacja Bose Stopy). Nazwa fundacji wywodzi się od tytułu jej płyty "Pies Descalzos" z 1995. Jej kolejnym darem są pieniądze z jej koncertu 15 listopada 2006 w Barranquilli, przeznaczone na budowę angielsko-hiszpańsko-języcznej szkoły o profilu artystycznym imienia tej fundacji w La Playa, biednym przedmieściu Barranquilli. Fundacja Shakiry pomaga już 3380 dzieciom w trzech miastach Kolumbii.

DyskografiaEdytuj

  • 1991 - "Magia"
  • 1993 - "Peligro"
  • 1995 - "Pies Descalzos"
  • 1998 - "Donde Estan Los Ledrones"
  • 2001 - "Laundry Service"
  • 2002 - "Grandes Exitos"
  • 2005 - "Fijacion Oral vol.1"
  • 2005 - "Oral Fixation vol.2"

SingleEdytuj

L.P. Tytuł
1 "Whenever Wherever"
2 "Underneath Your Clothes"
3 "Objection"
4 "La Tortura"
5 "Don't Bother"
6 "Hips Don't Lie"
7 "Illegal"
8 "La De La Intuicion"
9 "Beautiful Liar"

Udział w Worldvision Song ContestEdytuj

Edycja Tytuł Piosenki Uczestnik Punkty Miejsce
2. WSC Kolumbia La Tortura (z Alejandro Sanz'em) dominik1 74 2
5. WSC Kolumbia No Zakrześ Półfinał
7. WSC Kolumbia La Pared Sweke DSQ
10. WSC Kolumbia The Day And The Time Darin92 Półfinał

Poprzednik
Debiut
Reprezentant Kolumbii na
Następca
Angela Maria Forero
Poprzednik
Brak udziału
Reprezentant Kolumbii na
Następca
Brak udziału
Poprzednik
Brak udziału
Reprezentant Kolumbii na
Następca
Brak udziału
Poprzednik
Brak udziału
Reprezentant Kolumbii na
Następca
Brak udziału

Udział w Exotic Worldvision Song ContestEdytuj

1. EWSC Kolumbia Men In This Town Damianos Dyskwalifikacja

Więcej z Fandomu

Losowa wiki