FANDOM

Zdob şi Zdub to mołdawska grupa muzyczna założona w 1994 roku.

Biografia Edytuj

Grupa powstała w 1994 roku. Wtedy to wokalista Roman Yagupov, perkusista Anatol Pugaci oraz basista Mihai Gîncu uczęszczali do tej samej szkoły w małym mieście na przedmieściach Kiszyniowa. Pozostali członkowie zespołu dołączyli do nich w trakcie studiów w Instytucie Kultury i Sportu w Kiszyniowie. Był to okres ciągłych zmian personalnych w obsadzie poszczególnych ról. Wiosną 1994 roku Roman Yagupov poznaje przyszłego producenta swojej formacji, Igora Dingę, wokalistę bardzo popularnego wówczas mołdawskiego zespołu Cuibul, a już w kwietniu Zdob şi Zdub supportuje w Kiszyniowie występ tej grupy. Muzycy idą za ciosem i po kilku miesiącach nagrywają swoje demo w profesjonalnym studiu. Jeden z tych utworów - Lost World - przechodzi eliminacje do moskiewskiego Festiwalu "Ucz się pływać - 1", podczas którego grupa po raz pierwszy pojawia się jako Zdob şi Zdub. To właśnie tu zespół zwraca na siebie uwagę, nawiązuje kontakty z innymi kapelami prezentującymi nurt muzyki alternatywnej (np. IFK) oraz zdobywa popularność, głównie wśród moskiewskiej młodzieży. W lipcu 1996 roku muzycy biorą udział w drugiej edycji wspomnianego festiwalu: "Ucz się pływać - 2", gdzie poprzedzają występ kultowego zespołu Rage Against the Machine. W trakcie koncertu Zdob şi Zdub przestawia swoje dwa najnowsze utwory: V Dome Moiom (ros. W Domu Moim) oraz Hardcore Moldovenesc (rum. Mołdawski Hardcore). Druga z tych kompozycji staje się natychmiast absolutnym hitem i swoistym "hymnem alternatywy" młodzieży mołdawskiej, zresztą do dziś stanowi wciąż rozpoznawalną wizytówkę zespołu. Zespół łączy w swoich utworach język mołdawski z rosyjskim i angielskim. Wystąpili też na 11. Przystanku Woodstock w Kostrzynie nad Odrą gdzie zaprosił ich Jurek Owsiak.

EurowizjaEdytuj

W roku 2005 reprezentowali Mołdawię na konkursie Eurowizji. Wykonywali piosenkę "Boonika Bate Doba". Awansowali do finału gdzie zajęli 6 miejsce.
W roku 2011 ponownie reprezentowali Mołdawię na Eurowizji. Tym razem zaśpiewali piosenkę "So Lucky". Także awansowali do finału, gdzie zajęli tym razem 12 miejsce.

Albumy Edytuj

  • 1996: Hardcore Moldovenesc
  • 1999: Zdubii Bateţi Tare
  • 1999: Remix
  • 2000: Tabăra Noastră
  • 2001: Agroromantica
  • 2003: 450 De Oi
  • 2006: Boonika Bate Doba - Singel CD
  • 2006: Ethnomecanica - The Best of

Reprezentanci Mołdawii na 12. Worldvision Song Contest. Piosenka "Miorita" w półfinale C zajęła 5 miejsce zdobywając 74 punkty. Dało jej to awans do finału w którym jednak została zdyskwalifikowana.

Poprzednik
Brak udziału
Reprezentant Mołdawii na
Następca
Brak udziału

Więcej z Fandomu

Losowa wiki